Svar på tal!



Hehe om jag det visste.. Nä men det här hämtade jag från studentum.se som verkar beskriva linjen väldigt bra; 

UTBILDNINGEN:
Medievetarprogrammet ger dig en kombination av teoretisk och branschinriktad praktisk kunskap om du vill göra en karriär som till exempel informatör, medieanalytiker, medieproducent eller opinionsbildare. Det här är ett program för dig som är intresserad av medier, inte bara som verktyg utan också som samhällsföreteelse. Utbildningen ger dig en djup och teoretisk grundad förståelse av det svenska och internationella medielandskapets historiska framväxt liksom reella kunskaper om medierna i Sverige och världen - både traditionella massmedier och nya, personliga medier.

Du lär dig förstå de internationella medieföretagens agerande och utbredning, handel med tv-format, vad medierna betyder för människors vardagsliv samt medieteknikens betydelse för berättande, bland mycket annat. Utbildningen ger dig möjlighet att träna din analytiska och kritiska förmåga, öva dig i konsten att presentera och kommunicera såväl muntligt, skriftligt som med hjälp av digitala verktyg.

I programmet ingår även egna produktionsmoment och näst sista terminen genomför du ett självständigt vetenskapligt projektarbete i form av en C-uppsats. Medievetarprogrammet rymmer dessutom två terminer med specialkurser i medierätt, kommunikationsteori och analys, medieproduktion, medieanalys, mediekritik och möjlighet att ytterligare utveckla din uttrycksförmåga i olika publiceringsformer.

Programmet avslutas med en termin där du kan välja mellan att göra praktik på en arbetsplats, studera utomlands eller bredda dina kunskaper genom studier i ett valfritt ämne.

EXAMEN:
Filosofie kandidatexamen med huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap

EFTER UTBILDNINGEN:
Programmet ger breda och flexibla grundkunskaper som är relevanta för en rad olika yrkesverksamheter inom den svenska och internationella mediesektorn:- framställning av medietexter inom olika genrer, exempelvis journalistik, PR, opinionsbildning, information liksom inom konstnärliga uttrycksformer- informationsförmedling inom organisationer och via medier- planering och utveckling av mediefrågor inom företag och organisationer- analys av mediernas innehåll, marknader, publiker och utvecklingsområden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0